Dnes som náhodou narazil na štúdiu Globálnej iniciatívy proti medzinárodnému organizovanému zločinu (GITOC) sídliacej vo Švajčiarsku, ktorá sa vo svojej štúdii „Crime and Peace. The future of organized crime beyond the Russia-Ukrainian war“, podrobne venuje problémom, ktoré pre Ukrajinu ako aj EÚ a ďalšie štáty nastanú po ukončení vojnového konfliktu na Ukrajine. (Po otvorení stránky GITOC je potrebné si danú štúdiu stiahnuť.) (facebook.com)
Zatiaľ čo vládny dokument, odporúčajúci prijať Ukrajinu do EÚ sa pozerá len na možné benefity spojené s príchodom pracovnej sily z Ukrajiny, tak dokument GITOC danú otázku konkretizuje v tom zmysle, že po skončení vojenského konfliktu bude na Ukrajine 4-5 miliónov veteránov (niektoré materiály udávajú až 9 miliónov), ktorí budú mať okrem svojej pôvodnej odbornosti, osvojenú čerstvú vojenskú prax a odbornosť. Materiál upozorňuje na to, že pokiaľ už teraz nebudú pripravené plány a prostriedky na začlenenie veteránov do sociálneho života, tak je isté, že časť z nich, na základe svojich vojnových skúseností začne pôsobiť vo sfére organizované zločinu. A to tým skôr, že po skončení stanného práva sa „normalizujú“ aj podmienky pre pôsobenie organizovaného zločinu.
Materiál skúma aj hrozby spojené s množstvom vojenského materiálu, ktorý po skončení konfliktu nebude mať na Ukrajine svoje praktické využitie, čo povedie k podpore obchodovaniu so zbraňami.
Vládny materiál podporujúci vstup Ukrajiny do EÚ vo svojej použitej literatúre, neuvádza žiadny dokument, ktorý by sa venoval povojnovým rizikám a ani žiadny, ktorý by sa zaoberal otázkou začlenenie vojnových veteránov do pracovného procesu. Vládny dokument sa opiera len o štúdiu „HANNAF C., MAROUANI M., Social integration of Syrian refugees and their intention to stay in Germany“. Lenže sociálna integrácia sýrskych utečencov je niečo iné ako sociálna integrácia vojnových veteránov.