Preskočiť na obsah
  • O nás
    • Kto sme a ako sa stať naším členom?
    • Stanovy spoločnosti
    • Predseda a správna rada
    • Kontakt
  • Oznamy
  • Politika
  • Kultúra a veda
    • Kultúrne novinky v slovenskom jazyku
    • Vedecké novinky v ruskom jazyku
  • Pel-mel
  • Kluby Arbat
  • Komentáre
  • O nás
    • Kto sme a ako sa stať naším členom?
    • Stanovy spoločnosti
    • Predseda a správna rada
    • Kontakt
  • Oznamy
  • Politika
  • Kultúra a veda
    • Kultúrne novinky v slovenskom jazyku
    • Vedecké novinky v ruskom jazyku
  • Pel-mel
  • Kluby Arbat
  • Komentáre
Ilustračná snímka. Zdroj: NakNakNak / Pixabay

Brusel – mekka lobbistů

  • srspol
  • 12. novembra, 2023
  • 9:19 pm

V rejstříku transparentnosti EU vynikají velké americké technologické společnosti svými vysokými rozpočty na lobbování a častými schůzkami v Bruselu. (casopisargument.cz)


Lobbing je součástí politiky téměř jako kyslík, který dýcháme: bez informací od lobbistů by systém mohl jen stěží fungovat. V ideálním případě vede souhrn informací, které lobbisté poskytují z různých úhlů pohledu, k rozhodnutím v zájmu celé společnosti. Mnozí kritici však mají na mysli špatný případ: finančně silní lobbisté si „kupují“ politická rozhodnutí proti zájmům většiny společnosti, uvedly noviny Neue Zürcher Zeitung.

Brusel je považován za evropskou Mekku lobbistů. EU vede rejstřík transparentnosti pro externí zájmové zástupce. Registrace je povinná od roku 2021. Záznamy o registrovaných obsahují mimo jiné informace o tématech lobbingu, finančních výdajích lobbistů a také o počtu a účelu schůzek se zástupci Evropské komise.

Podle rejstříku vynaložila loni nejvíce prostředků na lobbování Evropská asociace chemického průmyslu, a to nejméně 10 milionů eur.

Co zaujme naši pozornost, je nápadně silné zastoupení velkých amerických technologických korporací (Meta, Apple, Microsoft a Google). To odráží zvýšenou skepsi politiků vůči těmto korporacím a s tím související regulační tlak Bruselu. Zde EU zaskočila průmysl svými legislativními projekty týkajícími se digitálních trhů a digitálních služeb a přijala v současnosti nejvlivnější regulaci pro tento sektor.

Text vyšiel na casopisargument.cz
PrevPredchádzajúca správaAmerické médiá už namiesto veľkej ofenzívy začínajú hovoriť o začiatku defenzívy na Ukrajine
Ďalšia správaJuraj Draxler: Kto ponesie zodpovednosť za tie desaťtisíce zbytočných ukrajinských a ruských obetí?Ďalšie
  • Kto sme a ako sa stať naším členom?
  • Stanovy občianskeho združenia
  • Predseda a správna rada
  • Kontakt
  • Oznamy
  • Politika
  • Kultúra a veda
  • Kultúrne novinky v slovenskom jazyku
  • Vedecké novinky v ruskom jazyku
  • Pel-mel
  • Kluby Arbat
  • Komentáre

© Slovensko-ruská spoločnosť. Všetky práva vyhradené.

Spravujte súhlas so súbormi cookie
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať predajcov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Zobraziť predvoľby
{title} {title} {title}