Preskočiť na obsah
  • O nás
    • Kto sme a ako sa stať naším členom?
    • Stanovy spoločnosti
    • Predseda a správna rada
    • Kontakt
  • Oznamy
  • Politika
  • Kultúra a veda
    • Kultúrne novinky v slovenskom jazyku
    • Vedecké novinky v ruskom jazyku
  • Pel-mel
  • Kluby Arbat
  • Komentáre
  • O nás
    • Kto sme a ako sa stať naším členom?
    • Stanovy spoločnosti
    • Predseda a správna rada
    • Kontakt
  • Oznamy
  • Politika
  • Kultúra a veda
    • Kultúrne novinky v slovenskom jazyku
    • Vedecké novinky v ruskom jazyku
  • Pel-mel
  • Kluby Arbat
  • Komentáre
Politológ, pedagóg, bývalý minister školstva SR. Zdroj: Facebook

Juraj Draxler: Kaviareň už zase reve: Slováci chcú byť v ruskej sfére vplyvu!! Podliehajú propagande!!

  • srspol
  • 2. septembra, 2023
  • 4:25 pm

Vyšiel totiž ďalší prieskum Globsecu. V ňom sa tvrdí, že až tretina v SR ľudí sa vyjadruje tak, že by jej neprekážalo byť v ruskej sfére vplyvu.


A k tomu vychádzajú nejaké nahnevinkané komentáre, ako teraz musíme znovu zvádzať základný zápas o to, kam civilizačne patríme a podobné nezmysly.

Celé je to úplne zbytočný a manipulatívny humbug.

Zmiešavajú sa tu dve veci: kde sa Slováci naozaj cítia pohodlne a čo hovoria, keď sa ich vyrývačne pýtate.

Čo sa príslušnosti k Rusku týka, je to úplne jednoznačné:

Na jednej strane veľa Slovákov pociťuje k Rusom, zvlášť bežným Rusom sympatie. Tie sa vzťahujú k určitému spoločne zdieľanému osudu a skúsenostiam. Mnoho ľudí si mladosť spája s pionerskymi tábormi, s vyrastaním v režime sovietskeho typu, s pozeraním Počkaj zajac! Ďalší majú aj bližší vzťah k ruskej kultúre: literatúra, filmy, hudba.

A vnímajú aj to, že postsovietsky priestor si prešiel podobnými otrasmi v 90. rokoch. Mnohí ľudia tu aj tam sa z toho dodnes nespamätali, a aj u tých, ktorí sú na tom teraz výrazne lepšie ostali určité traumy. No a súcitia spolu. Kvôli tej skúsenosti.

Na druhej strane Slováci nechcú patriť do Ruska ani do ruskej sféry vplyvu. Z prieskumov to jednoznačne vyplýva. Z jedného, ktorý som robil, bolo vidno, že takmer žiaden Slovák by nechcel žiť v Rusku (otázka bola formulovaná tak, či by respondent pre zaujímavosť chcel stráviť niekoľko rokov v niektorej inej krajine). Tvrdili to len menej ako 2 percentá, čo je v rámci štatistickej chyby – pri krajinách západnej Európy to boli oveľa vyššie čísla.

Čo je ešte smerodatnejšie: menej ako 10 percent ľudí by chcelo mať u nás politický režim, aký majú v Rusku.

ALE: ľuďom sa proste nepáči mnoho vecí, ktoré si zažívajú u nás, takisto ich znepokojuje všeobecný stav spoločnosti, aj v západnej Európe.

Rusko vnímajú ako určitú protiváhu, politickú aj kultúrnu, toho všetkého – čo vôbec nie je nelogické. A vyjadrujú mu určitú podporu.

Iste, máte určité percento ľudí, nie také veľké ale veľmi hlasné a aktívne, ktoré úplne doslova opakuje hocičo z ruskej propagandy a na to, aby ste sa s nimi rozumne porozprávali, ich musíte stretnúť mimo sociálnych sietí.

V tom dave je aj kopa neracionality a nie najšťastnejších hodnôt (reakcionárska zbabelosť) a to netreba prehliadať a do budúcna s tým treba pracovať.

Ale aj oni aj väčšina tých ostatných (!), ktorí odpovedajú v prieskumoch tak, že na to radostne iritovane môže reagovať kaviareň, to robí presne preto: odpovedajú tak, aby čo najhlasnejšie bolo počuť, že sa im mnoho vecí nepáči. To je všetko.

Navyše, kaviareň rada manipuluje pri interpretácií toho, čo ľudia hovoria. Ak kriticky vnímate nielen Rusko ale aj niektoré štruktúry či aktérov Západu, kaviarenská propaganda z vás s radosťou okamžite urobí buď blbca alebo ruského agenta.

Lebo kaviareň sú mentálni dediči normalizátorov.

Navyše sú tu v hre aj hlbšie intelektuálne obmedzenia. Napríklad „argument“, že Rusi nemôžu mať pravdu, lebo niektoré časti krajiny nemajú základnú infraštruktúru. Proste: vyčítajme im, že majú inú históriu ako USA či západná Európa, vyčítajme im, že sú chudobnejší.

Druhý aspekt: Rusi si v 90. rokoch zistili, že sa demokraciu snažili vybudovať veľmi naivným spôsobom. Ako by potvrdil každý lepší sociológ – „demokracia“ západného typu je niečo, za čím je špecifická štruktúra spoločnosti, nedá sa vybudovať tak, že sa proste povie slobodné voľby a médiá nech si píšu, čo chcú.

A tak to skúšajú inak, prechádzajú si autoritárskou ale modernizačnou fázou.

To ale propagandisti napádajú, zo špecifických dôvodov a detinská časť kaviarne tie naivnosti opakuje.

Polarizácia pokračuje. Kaviareň reve. A čuduje sa, že na ňu potom revú naspäť.

Z Facebooku Juraja Draxlera, 1.9.2023
PrevPredchádzajúca správaFrantišek Škvrnda st.: Povedie rozšírenie BRICS k prelomu v medzinárodných vzťahoch?
Ďalšia správaSpráva z oblasti ruskej vedy v pôvodnom znení (scientificrussia.ru)Ďalšie
  • Kto sme a ako sa stať naším členom?
  • Stanovy občianskeho združenia
  • Predseda a správna rada
  • Kontakt
  • Oznamy
  • Politika
  • Kultúra a veda
  • Kultúrne novinky v slovenskom jazyku
  • Vedecké novinky v ruskom jazyku
  • Pel-mel
  • Kluby Arbat
  • Komentáre

© Slovensko-ruská spoločnosť. Všetky práva vyhradené.

Spravujte súhlas so súbormi cookie
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať predajcov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Zobraziť predvoľby
{title} {title} {title}