06.12.2017 19:49:17

Železné nástroje vytvorené v dobe bronzovej pochádzajú z vesmíru, tvrdí štúdia

Nová štúdia tvrdí, že väčšina železa nachádzajúceho sa v zbraniach a ďalších artefaktov z doby bronzovej je v skutočnosti mimozemského pôvodu.

Nový výskum vedený francúzskym vedcom Albertom Jambonom a publikovaný v časopise Journal of Archeological Science použil geochemické analýzy na odlíšenie pozemských a mimozemských kovov nachádzajúcich sa v rôznych nájdených artefaktoch bronzovej doby z celého sveta.

Železné nástroje v dobe bronzovej boli extrémne vzácne a cenné pre osobu, ktorá ich vlastnila, pretože železo kvôli svojim vlastnostiam sa považovalo za lepší materiál ako zliatina medi a cínu (bronz). V priebehu času sa jeho používanie rozšírilo až tak, že postupne vytlačilo bronz.

Jambonov tím vykonal nedeštruktívne chemické analýzy vzoriek pomocou prenosného röntgenového fluorescenčného spektrometra v múzeách na artefaktoch doby bronzovej, ktorými boli korálky z egyptského Gerzehu (3200 pred Kr.), dýka z tureckého Alacar Hüyük (2500 pred Kr.), prívesok zo sýrskeho Mari (2300 pred Kr.), sekera zo sýrskeho Ugaritu (1400 pred Kr.) a niekoľko ďalších z čias čínskej dynastie Šang (1400 pred Kr.), či dokonca aj dýka, náramok a opierka hlavy z Tutanchamonovej hrobky (1350 pred Kr.).

Skúmaním pomerov železa, kobaltu a niklu výskumníci dokázali odlíšiť železo vyrobené tavením rudy a “vopred pripravené” železo meteorického pôvodu. Železná ruda musela byť pred spracovaním na nástroje odstránená od prítomného kyslíka, kým meteorické železo už bolo v kujnom stave a nebolo ho treba upravovať. Ľudia doby bronzovej bežne svojimi technikami nedokázali získať čisté železo.

HSP, 6. 12. 2017