23.7.2014 13:12:38

Tí, čo zostrelili Boeing 777 plánovali, že spadne na územie Ruska

Vojenský komentátor Komsomolskej pravdy Viktor Baranec besedoval s bývalým náčelníkom Hlavného štábu vojsk PVO Ruska genplk. Igorom Maľcevom, s plukovníkom v zálohe Michailom Timošenkom a s plukovníkom vo výslužbe a profesorom katedry Taktiky a výzbroje protilietadlových raketových vojsk Akadémie vzdušnej a kozmickej obrany Michailom Zacharovom.

Mohli ruské vojenské družice určiť miesto štartu rakety Buk na juhovýchode Ukrajiny alebo vzlet bitevníka, ktorý sasahoval Boeing?

Maľcev: - Dá sa odhaliť tepelná energia od plameňa rakety alebo jej rádiolokačné vylučovanie. Alebo navádzaciu stanicu rakiet. Hoci kozmické prostriedky nie sú na tento účel stavané. Oni sa orientujú na výstrahu o raketovom útoku. Napríklad štart balistivkých rakiet - áno, pri nich sa to určuje s vysokou presnosťou.

Myslím, že aj vzlet bitevníka alebo stíhača z kozmu asi ťažko zbadáte... Na to sú predurčené pozemné prostriedky.

Timošenko: - Na to treba jednu alebo viac družíc s rádiolokátormi bokového prehľadávania a s infračervenými senzormi nad daným miestom. Stav nášho kozmického zoskupenia také niečo neumožňuje.

Prečo Porošenko, Obama a Kerry vyhlasujú, akoby mali dôkazy, že raketu na Boeing vypálili z rojónu, ktorý kontrolujú domobranci? Hoci doposiaľ nič nepredviedli.

Maľcev: - Myslím, že ak by čosi reálne mali, už dávno by to bolo známe. Oni len psychologicky tlačia na účastníkov vyšetrovania. Aby im "rozkolísali mozgy".

Timošenko: - Preto, lebo Porošenko i Obama vedia, kto vypálil raketu, no priznať to nemôžu tak isto, ako Kučma svojho času nepriznával útok svojej rakety proti nášmu Tu-154 v roku 2001. Čiže sa snažia "tlačiť autoritou". Inými slovami blufovať.

Ako sa z úlomkov lietadla dá určiť, čo sa s ním stalo?

Maľcev: - Základné fakty, ktoré potvrdia, čo to bolo: teroristický čin alebo výbuch rakety, alebo lletecký útok - to experti ustanovia práve podľa úlomkov lietadla a zahynutých. Ak lietadlo samé vybuchlo, v jeho trupe sa nebudú nachádzať dierky od útočiacich projektilov. Za 25 rokov práce som veľakrát pobýval v "jamách" a študoval tieto pozostatky. Lietadlo, ktoré samo vybuchlo, má zvyčajne hladký povrch... Ak je to vnútorný výbuch, tak tam sú poškodenia absolútne iné. Podľa charakteru poškodenia sa dá určiť aj zbraň, ktorá ho spôsobila. Presne sa dá určiť, či to bol Buk alebo raketa vzduch-vzduch, vypálená z iného lietadla... No toto už nie sú nepriame, ale priame dôkazy!

Čiže po tomto a po rozšifrovaní čiernych skriniek, po tom, ako sa oboznámime s pozostatkami rádiokomunikácie posádky lietadla, bude sa dať presne určiť čas, kedy sa to stalo. Určiť aj na akom mieste k tomu došlo. Všetko "priviažu" ku konkrétnemu terénu a potom to doplnia družicovými zábermi...

Zacharov: - Pri zostrelení raketou Buku sa povrch lietadla premení na cedník. Aj časťy pasažierov bude mať po sebe črepiny. To je to, prečo medzinárodná komisia musí teraz preskúmať trupy, či sú v nich črepiny!

Foto, ktoré som videl, neumožňujú urobiť si záver o použití protilietadlovej rakety - neboli tam žiadne stopy po "cedníku".

Nech to stojí, čo to stojí, treba nájsť fragmenty rakety! Určite sú niekde neďaleko. Raketa nevybuchuje na prach. Veľké fragmenty musia byť určite prítomné a podľa nich sa dá určiť, čo zlikvidovalo Boeing?

Dokáže operátor odpaľovacieho zariadenia Buk len s pomocou svojho lokátora odlíšiť na obrazovke civilný cieľ od vojenského?

Zacharov: - Operátor rádiolokátora môže len približne (podľa rýchlosti, výške, manévrom) určiť triedu cieľa - či je to stíhač, bombardér alebo ešte niečo iné.

Opoznáva sa aj spôsobom "svoj - cudzí". Civilné a vojenské lietadlo sa na obrazovke indikátora zajvujú identicky, za predpokladu, že majú rovnakú rýchlosť, výšku...

Timošenko: - Operátor odpaľovacieho zariadenia nie že nemôže odlíšiť, dokonca aj odhaliť cieľ svojej RL stanice - je to rovnané, ako by ste cez kľúčovú dierku videli veľmi malý sektor obzoru.

Niektorí svedkovia katastrofy Boeingu hovoria, že videli, ako za ním letelo ďalšie, menšie lietadlo. Dá sa tam, vo výške 5 alebo 10 tisíc metrov zbadať lietadlo?

Maľcev: - Na piatich tisícoch metrov asi ťažko uvidíš, no na výške 10 tisíc metrov možno bola inverzná stopa. Je to kondenzát z výfukov motora pri určitej vlhkosti vzduchu.

Aká informácia sa zvyčajne zaznamenáva čiernou skrinkou?

Maľcev: - Ťažko mi je odpovedať koľko parametrov sa zapisovalo na tomto Boeingu, no, zrejme, najmenej desať. Napríklad na lietadle, s ktorým som končil svoju leteckú službu - Su-15, ich bolo 12. Aj rýchlosť, aj výška, aj smer letu, aj aj komunikácia, aj  teplota motora... Zapisuje sa všetko, čo potom umožní určiť aký bol let, aké boli poruchy motorov atď. Vrátane vnútorných rozhovorov posádky a rozhovorov po vonkajšom spojení s dispečérmi, s veliteľským stanoviskom...

Zacharov: - V našom konkrétnom prípade čierne skrinky pomôžu presne určiť moment dopadu rakety do lietadla - kedy sa začal rýchly pokles výšky, rýchlosti, nenormálnych vyjadrení pilotov...

Mohli v Boeingu vidieť ukrajinský bitevník a zaznamenať to na čiernu skrinku?

 

Maľcev: - Ak stíhač alebo bitevník boli zozadu, v Boeingu to asi ťažko mohli vidieť. Ak bojové lietadlá išli dopredu, tak z Boeingu asi hlásili, že majú poblíž nejaký bitevník.

Hovoria, že na všetkých Bukoch sú akési "kľúče". Dokonca, ak by aj domobranci ukoristili nejaký Buk, bez tohto "kľúča" by vraj nefungoval. Ide o legendu?

Maľcev: - No, asi existujú kľúče, ktoré by vylučovali použitie tohto komplexu nepovolanými osobami. Veď ako inak?

Timošenko: - Kľúče, ktoré by blokovali odpal, neexistujú. Stačí, že systém je založený na princípe "svoj - cudzí" a teda má zablokovaný odpal posvojich lietadlách.

Prečo v pondelok hneď niekoľko ukrajinských lietadiel zaútočilo raketami a bombami pod Doneckom proti miestu, na ktorom nebola ani jedna pozícia domobrancov? Pálili do prázdna! Zametali stopy po ukrajinskom Buku?

Timošenko: - Práve na toto sa to podobá.

Maľcev: - Môže byť. Lenže roznos detailov havarovaného Boeinga určili, podľa mňa na 50 štvorcových kilometrov. Čiže i tak to k ničomu nepomohlo. Ak na úlomkoch lietadla budú stopy po rakete, experti to určite odhalia, teda ak ich budú chcieť nájsť.

Máte už vytvorený svoj vlastný predpoklad čo sastalo s Boeingom?

Maľcev: - Neviem pochopiť prečo táto likvidácia Boeingu, ak bola taká, udiala sa tak blízko k hranici Ruska? Zrejme sa rátalo s iným... Veď ak by lietadlo dopadlo na územie Ruska, teraz by sa s nami úplne inak zhovárali. Obvinili by nás zo všetkých možných čertov. Pretože v takom prípade by sa zvaľovanie viny nedalo na nikoho iného.

No ak aj rátali s takouto špeciálnou operáciou, uskutočnili ju nešikovne. Cítiť z nej, že ukrajinským vojakom sa nedostáva profesionality. Nech sa chytia čohokoľvek. 

Mohli Ukrajinci považovať Boeing za ruský bombardér a preto ho zostrelili?

Maľcev: - Nemyslím, že by ukrajinskí predstavitelia klesli až tak nízko. Najskôr zrejme sa to udialo kvôli ich nízkej kvalifikácii, náhodou. Presne tak, ako to bolo v prípade nášho Tu-154, ktorý zostrelili v roku 2001 nad Čiernym morom.


 

Podľa kp.ru, 23. júl 2014