04.8.2012 10:55:06

Skupina Akvárium oslávila 35 výročie vzniku

Skupina Akvárium si 8. júna 2007 pripomenula 35 výročie svojho vzniku. Zloženie členov skupiny sa za viac ako tri desiatky rokov menilo. Leen jej spevák Boris Grebenščikov známy aj pod skratkou BG je jediným zakladajúcim členom.

Akvárium je jednou z najstarších ruských rockových skupín, ktoré vznikali v sedemdesiatych rokoch. Na rozdiel od iných doposiaľ existuje. Nahrala 25 dlhohrajúcich platní pre rôzne vydavateľstvá. Akvárium je jedna z prvých a najpopulárnejších skupín bývalého Sovietskeho zväzu – mala veľký vplyv na celú generáciu, postava BG sa postupne premenila na kult. Lyrika skupiny sa často cituje v tlači a beletrii.

Akvárium  č. 1, 19721991

Skupinu Akvárium založil Boris Grebenščikov a jeho priateľ Anatolij Gunickij známy pod prezývkami George a Starý rocker v júli 1972 ako postmodernistický hudobno-poetický projekt. Podľa rozšírenej verzii, meno skupiny navrhol Gunickij, ktorý uvidel na Budapeštianskej ulici Leningradu (dnes Sankt Petersburgu) piváreň s názvom Akvárium. V osemdesiatych rokov piváreň zatvorili. Podľa inej verzie názov Akvárium vymyslela skupina keď sa prechádzala po Troickom moste vedúcom k Petropavlovskej pevnosti.

V začiatkoch skupina len skúšala, ale podľa niektorých zdrojov v roku 1972 mala jeden koncert v predmestí Leningradu. Podľa druhých prameňov, prvé vystúpenie mala v leningradskej reštaurácii Tjum neďaleko od Ústredného parku kultúry a oddychu. Prvý honorár bol 50 rubľov.

Prvá zostava skupiny bola nasledovná: BG, George (bicie), Alexander Cacanidi (basová gitara), Alexander Vasiliev (klávesové nástroje) a Valerij Obogrelov (zvuk). Koncom roku 1972 krátky čas so skupinou nacvičil gitarista Edmund Škľarskij. V januári 1973 sa v zostave skupiny objavil prvý profesionál Michal Fajnštejn – Vasiljev (Fan). V tom istom roku v skupine začal hrať na klávesové nástroje Andrej (Ďuša) Romanov. Neskôr presedlal na flautu. V roku 1973 má skupiny za sebou niekoľko koncertov, ale vystupuje málo.

Predhistorické albumy

V tom čase v Sovietskom zväze nevychádzali oficiálne platne skupín, ale skupiny nahrávali platne na magnetofónové kotúče a na papierové obaly lepili fotografie s vyobrazením  skupiny a zoznamom skladieb. Jedna prázdna páska stála približne 5 rubľov a magnetofónový album 10 rubľov. Veľkou zriedkavosťou boli články o rockom podhubí. Jeden z prvých rockových časopisov vydával spolužiak autora týchto riadkov. Rozmnožoval ho na písacom stoji a na papier nalepoval vlastné reportážne fotografie umelcov.

V roku 1973 vznikli prvé magnetofónové albumy skupiny Akvárium. V januári až februári počas školských prázdnin nahrali BG a George „Pokušenie svätého Akvária“. Nahrávka sa robila pomocou neprofesionálnej techniky a nie je veľmi kvalitná. Považovala sa za stratenú, ale našla sa v roku 1997. V roku 2001 ju vydali na CD s titulom Predhistorický Akvárium. O niečo neskôr vznikla nahrávka „Menuet pre poľnohospodára, ktorá sa definitívne stratila. Tretí album sa volá Porekadlá grófa Difúzora a vznikol na jar 1974.

V roku 1974 skupina vystupuje v samostatnom divadle, ktoré hrá absurdné hry na schodoch Inžinierskeho zámku. Po tom ako divadlo začal viesť profesionálny režisér Erik Goroševskij, Grebenščikov sa rozčaroval v myšlienke syntézy rocku, poézie a divadla. Akvárium sa skoncentroval na hudobnej činnosti. Definitívne sa skupina oddelila od divadla v roku 1977. George opustil skupinu, ale stýkal sa s jej členmi. V roku 1975 sa v skupine objavil v Akváriu violončelista Vsevolod (Seva) Gakkeľ. O roku 1976 začína skupina pravidelne koncertovať. Prvý spoločný koncert BG, Gakkeľa a Romanova bol 25. februára 1976.

V roku 1976 sa objavil album „Na druhej strane skla zrkadla v roku 1978 spoločný album s Michailom Naumenko s titulom Všetci Bratia sú sestry. V roku 1979 sa skupina zoznámila s dvomi známymi postavami sovietskeho roku kritikom Arťomom Troickým a zvukárom Andrejom Tropillom, v ktorého štúdiu vznikli nahrávky všetkých historických albumov skupiny. V tom istom roku skupine začal pomáhať Alexander Ľjapin, ktorý sa o rok neskôr stal členom skupiny. Na jeseň 1980 vyšiel bootleg Hudba verejných záchodov. Oficiálne vyšiel v roku 2002 s nesprávnym označením roka nahrávky 1974.

Medzi fanúšikmi rockovej hudby v Sovietskom zväze sa skupina stala známou až po Tbiliskom rockovom festivale v roku 1980. Film o festivale nakrútili pre fínsku televíziu pedagógovia z fakulty žurnalistiky Moskovskej štátnej univerzity. Skupina nedosala žiadnu cenu a svojim vystúpením vyvolala skutočný škandál. V porovnaní s ostatnými vystupujúcim sa skupina správala excentricky. Porote sa to nepáčilo. Keď si Grebenščikov ľahol na scénu, porota opustila koncertnú sálu. Skupinu Akvárium dokonca obvinili v propagácii homosexuálneho správania a incestu, ktoré sa v Sovietskom zväze považovali za trestné činy. Keď spieval pieseň Marína, BG namiesto slov vydať sa za Fína, vydať sa za Ino. Kvôli zlej technike sa zdalo, že zaspieval „vydať sa za syna“. Kvôli zlému správaniu ho chceli okamžite vyhnať z festivalu. O vystúpení sa dozvedeli v Leningrade. Výsledkom bolo to, že ho vyhodili z práce a vylúčili z Komsomolu.

Prvé historické albumy

V januári 1981 vyšiel „Belasý album“, ktorý bol prvým štúdiovým historickým dielom skupiny Akvárium. Počas nahrávky bolo badať záľubu skupiny v reggae, čo sa dá pochopiť podľa nahrávok Rutman, Rieka, Jediný dom (Jah nám dá všetko). Belasý album sa stal prvým nelegálnym, či ak chcete tajným rockovým albumom v ZSSR. Všetky piesne boli nahraté v štúdiu, album mal koncepciu a originálnym obal.

Ihneď za Belasým albumom sa v lete 1981 objavil trojuholník, ktorý sa mal podľa BG stať dielom na spôsob albumu The Beatles Sgt. Pepper´s Lonely  Hearts Club Band. Trojuholník bol návratom Akvária k tradičnému rocku. Texty na albume sú absurdné a mnohé z nich napísal George.

Krátko pred tým ako uzrel svetlo sveta album, stala sa významná udalosť v sovietskej rockovej hudbe. Vznikol Leningradský rockový klub, do ktorého ihneď prijali Akvárium. Bolo to 7. marca 1981.  V tom istom roku sa objavili albumy Elektrina a Akustika. Od roku 1982 začala skupina viesť aktívnu koncertnú činnosť. Začiatkom roku, presne 6. januára 1982 skupina vystúpila v Dome kultúry Lunačarského. Nahrávka koncertu bola vydaná ako živý album Eroks a Šťjor.

Album Akustika sa stal zborníkom piesní, ktoré skupina interpretovala na domácich koncertoch. Trochu neskôr bol vydaný album Tabu. Podľa slov BG pre skupinu to boli ťažké časy. Preto nasledoval po názve skupiny otáznik. V roku 1984 z nahrávok, ktoré sa nedostali na album Tabu, Andrej Tropillo bez vedomia členov skupiny vytvoril zborník M. C. I.

V roku 1983 Akvárium mnoho koncertoval, najmä v Moskve a Leningrade. V máji 1983 vystúpili na prvom leningradskom rockovom festivale. Súťažilo sa o najlepšiu antimilitaristickú pieseň. Festival prebehol pod heslom: „Za antiimperialistickú solidaritu, mier a družbu!“

Na jar a lete 1983 skupina nahrávala album Rádio Afrika, na ktorý sa dostala známa pieseň Rock and Roll je mŕtvy, ktorá sa stala svojráznou hymnou desaťročia. Tvorivým prínosom albumu bola účasť na ňom Alexandra Kurjochina. Na basovú gitaru hral Andrej Titov, ktorý sa stal členom skupiny.

Bez ohľadu na to, že nie celému publiku sa páčil album Rádio Afrika, popularita skupiny stúpala. Koncom roka sa skupina dostala medzi trojicu troch najlepších skupín v bývalom ZSSR. Bolo to na základe ankety denníka Moskovskij komsomolec. Vo februári 1984 sa skupina dostala na druhú priečku v tej istej ankete.

Prvým z dvoch albumom skupiny nahratých v roku bol Ichtiológia, ktorý predstavuje zborník koncertných nahrávok z rokov 1983 – 1984. Druhým bol Deň serebra (Deň striebra), ktorý bol nahratý na profesionálnej technike. Nahrávania sa okrem stálych členov skupiny sa zúčastnil aj huslista Alexander Kussuľ. Znalci považujú tento album za najlepšie dielo skupiny, ktoré sa na základe presnej koncepcie vytváralo osem mesiacov. Na albume sú dobré aranžmány a ako vždy málo pochopiteľné, ale filozofické texty.

Na albume Deň striebra sú také piesne ako Sediac na peknom kopci, Nebo sa stáva bližším, Ivan Bodhicharma. Logickým pokračovaním bol album Deti decembra, ktorým bol o niečo smutnejší vďaka úvodnej piesni Smäd. Opačnú náladu majú piesne. Ona môže hýbať a 212 – 85 – 06.

Desiaty album skupiny Desať šípov (1986) bol koncertný. Dostali sa naň nahrávky z koncertov za posledné dva roky. Jedinou štúdiovou nahrávkou na ňom bola pieseň Mesto, ktorá sa stala jednou z najznámejších nahrávok Akvária. Album bol venovaný pamiatke Alexandra, ktorý zomrel tesne pred vydaním nahrávky.

V tom istom roku za peniaze súkromnej mecenášky Joann Stingray v náklade 1 500 kusov vyšiel dvojitý album sovietskej rockovej hudby Red Wave. Jedna zo štyroch strán dvojitého albumu patrila skupine Akvárium. Táto udalosť sa nedá ešte za plnohodnotný výstup skupiny z podzemia. Akvárium nemal veľké koncerty, zriedkavo sa o ňom hovorilo v tlači a v televízii. Hudobníci komunikovali len s lídrami sovietskeho podzemia. Boli nimi filmoví režiséri Alexander Sokurov a Sergej Solovjov, hudobníkmi Viktorom Cojom a Sergejom Kurjochinom zo skupiny Kino a novinár Artemij Trojickij.

Východ z podzemia

Čoskoro po tom ako uzrel svetlo sveta album Red Wave veci sa pohli z mŕtveho bodu aj v samotnom ZSSR. Vo firme Melodija vychádza prvá oficiálna dlhohrajúca platňa skupiny. Bol to takzvaný Biely album. Vyšiel v roku 1987 a bola to kompilácia albumov Dňa striebra a Deti decembra.

Práve v tomto období začína skupina získavať čoraz väčšiu popularitu. Rok 1987 sa dá považovať za prelomový v histórii skupiny. Skupina sa po prvý raz dostáva do celoštátneho televízneho vysielania 17. januára 1987. Predstavili ich v hudobnom talk show Hudobný ring. Bol to signál toho, že skupina sa konečne dostala z podzemia a je oficiálne uznaná ako podstatný prvok mládežníckej kultúry sovietskych čias. Dovtedy skupinu poznal len úzky okruh fanúšikov a niektorí hudobníci. V roku 1987 časopis Junnosť (Mladosť) označil Akvárium za najlepšiu rockovú skupinu ZSSR a najlepším hudobníkom sa stal BG.

V roku 1987 sa vo filmových štúdiách  Mosfiľm nakrútil film režiséra Sergeja Solovjova Assa, v ktorom použil päť piesní Akvária, medziiným aj pieseň Mesto. Súčasne s filmom vyšiel aj soundtrack, na ktorom boli piesne Akvária v ich vlastnej interpretácii.   V tom istom roku vyšiel vo firme melódia album Rovnodennosť, ktorý bol posledným pred štvorročnou pauzou skupiny.

BG na Západe

Skupina prvý raz vystúpila v zahraničí 3. júna 1988 v kanadskom Montreale. Po koncerte BG nahral dve piesne  - China a King Arthur pre svoj vlastný sólový projekt vydaný v angličtine. V auguste 1988 v USA a Veľkej Británii nahráva sólový album s titulom Radio Silence. Na jeseň a v zime mal Akvárium niekoľko koncertov, ale BG sa neustále vracia do USA, objavuje sa v tlači a vystupuje nezávisle od skupiny. Skupina pracuje nad albumom Feudalizmus, ktorý nekončí a nevydá. Činnosť skupiny ako jednotného kolektívu bola pozastavená.

Album Radio Silence vyšiel v Európe a v USA začiatkom leta 1989. Na jeho nahrávaní sa podieľali Gakkeľ a Romanov, avšak na obale nie je Akvárium, ale len BG. O nahrávaní albumu vznikol film  Michaela Apteda s titulom The Long Way Home, ktorý v júni 1989 odvysielala televízia MTV.

 V tom istom roku vzniká Rusko-Abesínsky orchester. Pod týmto menom nahrávajú členovia skupiny Akvárium soundtrack k filmu Sergeja Debiževa Zlatý sen (1989) a tiež časť hudby k filmu Sergeja Solovjova „Čierna ruža – emblém smútku, červená ruža – emblém lásky“ (1989). V tom istom čase sa skončili pokusy členov skupiny vytvoriť si vlastné rockové formácie.

Na jeseň 1990 hudobníci Akvária začínajú nahrávať piesne pre film Sergeja Solovjova Dom pod hviezdnym nebom a súčasne skladby pre v poradí ďalší album skupiny. Piesne z filmu vyšli až v roku 2000 pod názvom Urobené v Mosfiľme, s podtitulom, ktorý vysvetľuje, že piesne boli nahrané počas vzniku spomínaného filmu.

BG Band

BG Band sformoval Grebenščikov 4. apríla 1991 bol svojráznou reinkarnáciou Akvária s novým názvom a staronovými hráčmi. Počas svojej existencie skupina často vystupovala vo veľkých mestách v Rusku a bývalých republikách ex-ZSSR. Existuje koncertný album Listy kapitána Voronina. Koncert vo Vjatke, ktorý vyšiel v roku 1993. V januári až februári 1992 hudobníci z BG Band nahrávajú Ruský album, ktorý obsahuje piesne tohto obdobia. Vinylová platňa znamená aj to, že Grebenščikov sa konečne vrátil domov. Album predstavil poslucháčom absolútne novú skupinu. Lyrika, hudba a interpretácia vychádzajú z ruskej piesňovej tradície – z tohto štýlu nevybočuje ani jedna pieseň albumu. V piesňach sa používajú pravoslávne obrazy. Album bol vydaný na CD v roku 2005.

Akvárium č. 2, 1992 - 1997

Nový Akvárium vznikol v septembri 1992. V roku 1993 nahral album Piesne Ramzesa IV. Na obale bol názov skupiny Akvárium, čo znamenalo, že ide o prvý album obnovenej skupiny. V roku 1994 vydala nahrávku Piesky Peterburgu, ktorá sa odlišovala od štylizácie Ruského albumu a bola zostavená z piesní osemdesiatych rokov, ktoré v minulosti nevyšli na štúdiových albumoch.

Rozvoj tradícií ruskej piesne spolu s motívmi valčíkov našiel odraz na albume «Kostroma mon amour» (1994). Titulná pieseň sa stala svojráznou hymnou ruskej dediny a provinčných miest. V tom čase sa začal Grebenščikov venovať lamaistickému budhizmu. Prejavilo sa v to v textoch albumu Ruská nirvána, kde je titulná pieseň napísaná na motívy hudby Tichona Chrennikova k filmu Verní priatelia. Jej text hovorí „Oj, Volga – mátuška,  budhistická rieka“. V roku 1994 vychádzajú dve sólové platne BG – Piesne Alexandra Vertinského a Duševné piesne. Posledná nahrávka vznikla spolu s Akváriom, ktorý je obale označený ako Kvarteto Anny Kareninovej. Vo Francúzsku vychádza pre európske publikum zborník  Boris Grebenchikov & Aquarium 1991—1994. V roku 1995 skupina nahrala v Londýne album Navigátor, ktorý sa veľmi neodlišuje od Kostroma mon amour. V roku 1996 skupina vydala koncertný album Centrum cyklónu a štúdiovú platňu Snehový lev. Skupina začala sama seba napodobňovať a posedné dva albumy sa jeden od druhého prakticky neodlišovali.

Zmeny prišli v roku 1997. Najprv pod menom Rusko – Abesínsky orcheter Akvárium vydáva inštrumentálny album Bardo a neskôr epicko mytologický album Hyperboréa, na ktorý sa dostali predtým nevydané piesne sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Zvuk skupiny sa stal tvrdším, pribudlo elektrických nástrojov, ale rozšírilo sa spektrum použitých nástrojov o čembalo, či kontrabas.

 

Akvárium Lilit Blues Band 1997 - 1998

 

V roku 1997 sa BG ešte raz pokúsil presadiť sa na západnej rockovej scéne spolu bývalou skupinou Boba Dylana The Band. Vystúpil v niekoľkých newyorských kluboch a nahral album Lilit. Vyšiel v dvoch verziách ruskej a americkej. Nahrávka vznikla bez hudobníkov Akvária.

 

Nový Elektrický Pes 1998 - 1999

Rok 1998 sa stal začiatkom obdobia Nového Elektrického psa. Elektrický pes je pieseň zo začiatkov Akvária, ktorá bola vydaná na Belasom albume (1981). V roku 1998 dostalo toto pomenovanie koncertné turné, s ktorým skupina vystupovala po mestách Ruska a bývalých štátoch ex- ZSSR. Týmto pomenovaní  sa BG obrazne povedané vrátil ku koreňom skupiny.

V tom istom roku skupina vydáva antológiu Kunstkamera, ktorá pozostáva z nahrávok z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Sólová diskografia BG sa rozrastá o tri nahrávky – Úkryt je albumom mantier nahraných s  Gabrielle Roth & The Mirrors; Boris Grebenščikov a Deaduškovia, obsahujúce technoverzie strarých pesní Akvária;  Modlitba a pôst, ktorá je koncertnou nahrávkou.  V máji 1999 sa objavila sólová platňa Boris Grebenščikov spieva piesne Bulata Okudžavu. BG sa sprevádza na gitare. Nahrávka vznikla za podpory aj iných členov Akvária.

 

Akvárium č. 3 1999 -....

Prvou štúdiovou nahrávkou Akvária „tretieho náboru“ bola platňa «Ψ» (Psí), ktorá vyšla v roku 1999  a bola v poradí dvadsiatym albumom skupiny. V roku 2000 vyšla nahrávka pod titulom Päťuholníkový hriech pod pseudonymom Terárium. Je to preto, lebo na nej vystupujú aj pozvaní hudobníci, ktorí interpretujú piesne na poetické texty Georga.  V Rusku a Nemecku v roku 2000 súčasne vychádza zborník Teritórium pozostávajúci zo starých nahrávok. Dve piesne skupina opätovne nahrala. V roku 2003 vyšiel súčasne v USA a Európe trinásty sólový album BG Bardo, ktorý je spievanou verziou rovnomenného albumu, ktorý BG tentoraz nahral s Gabrielle Roth & The Mirrors.

Platňa pozostávajúca z úplne nových piesní sa objavila až v roku 2002 s titulom Sestra Chaos. V tom istom roku skupina začala vydávať všetky nahrávky v remastrovanej podobe. Za dva roky vyšli všetky albumy doplnené o bonusy. Predávajú sa aj v exkluzívnom balení v kartónovej škatuli.

Ďalšiu poradovú nahrávku Akvárium Piesne rybára nahral spolu s indickými hudobníkmi, ktorí hrali na tradičných nástrojoch.   K päťdesiatinám skupiny vyšla platňa 50 BG, ktorá sa väčšinou predáva na koncertoch skupiny. V roku 2004 vydal BG v poradí štrnástu sólovú nahrávku obsahujúcu inštrumentálne kompozície na čínske a japonské hudobné námety. Poslednými nahrávkami skupiny sú albumy ZOOM ZOOM a Neškodný ruský tulák. Hudobné vydavateľstvo Štúdio Sojuz, ktoré distribuuje  po Rusku nahrávky rôznych žánrov vydalo dva zborníky Reggae a Piesne o láske. V tomto roku sa objavil na trhu album Feudalizmus, ktorý bol nahraný pred osemnástimi rokmi.

Sumarizujúc fenomén skupiny Akvárium a jej lídra Borisa Grebenščikova, použijeme jeho slová: „Akvárium je zviera. Okrídlené žiariace zviera. Prináša vám liek. Prináša vám to, čoho ste mali nedostatok a sami ste to nevedeli.“

 

Diskografia skupiny Akvárium:

__________________________________________________________

 

Rok

Názov

Komentár

1981

Belasý album

1. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1981

Trojuholník

2. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1981

Elektrina. Histrória Akvŕia — Zväzok 2

3. album Akvária. Koncerntné nahrávky / Štúdiové nahrávky.

1982

Akustika. História Akvária - Zväzok 1

4. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1982

Tabu

5. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1983

Rádio Afrika

6. album Akvária. Štúdiové nahrávky; vydaný firmou Melodija vo forme vynilovej platne  (bez piesní Vana Choja a Tvojej zvezde) v roku 1988.

1984

Ichtiológia

7. album Akvária. Štúdiové nahrávky

1984

Deň striebra

8. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1985

Deti decembra

9. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1986

Desať šípov

10. album Akvária. Koncernté nahrávky ( jedna pieseň naraná v štúdiu); vydaná spoločenstvom Sestra vo forme vynilovej platne v roku 1992.

1987

Rovnodennosť

11. album Akvária. Štúdiové nahrávky; po prvý raz bolo vydané firmou Melodija vo forme vynilovej platne.

1989

Feudalizmus

12. album Akvária. Štúdiové nahrávky; nahrané v roku 1989, ale bol vydnaý len v roku 2007 obmedzeným nákaldom.

1992

Ruský album

13. album Akvária. Štúdiové nahrávky,pripravené BG spolu BG Bandom; vydaný spoločnosťou Kurica Records vo forme vynilovej platne v roku 1992.

1993

Obľúbené piesne Ramzesa IV

14. album Akvária. Štúdiové nahrávky; vydnaý firmou FeeLee  vo forme vynilovej platne v roku 1993

1994

Piesky Peterburgu

15. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1994

Kostroma mon amour

16. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1995

Navigátor

17. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1996

Snežný lev

18. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1997

Hypoerboréa

19. album Akvária. Štúdiové nahrávky.

1997