12.3.2018 10:46:46

Rozhovor Štefana Harabina pre zahraničnú informačnú agentúru o súčasnej situácii na Slovensku

Sudca Najvyššieho súdu, bývalý podpredseda vlády a minister spravodlivosti, poskytol rozhovor pre ruskú informačnú agentúru Realtribune, ktorý sa venoval súčasnému dianiu na politickej scéne na Slovensku.

Aké sily stoja za snahou o destabilizáciu politickej situácie na Slovensku?

Ako aktívny sudca sa nemôžem vyjadrovať k politike a angažovať sa v prospech alebo v neprospech niektorej politickej sily na Slovensku. To mi však nebráni povedať svoj právny a občiansky názor na aktuálnu situáciu v štáte a v spoločnosti.

V prvom rade treba povedať, že viaceré konkrétne fakty nasvedčujú tomu, že súčasné udalosti na Slovensku sú organizované a podporované zo zahraničia. Zámienkou je zbabelá vražda mladého novinára a jeho priateľky. To samozrejme vyvolalo zdesenie a súcit verejnosti. Takto citovo pripravená verejnosť je potom ihneď manipulovaná zo strany médií, prezidenta republiky a politikov opozície požiadavkami na rozsiahlu rekonštrukciu vlády, odvolávanie ministrov, vysokých funkcionárov polície, či odstúpenie celej vlády a vyhlásenie predčasných volieb. Nie je prirodzené, ak sa na celom Slovensku a súčasne aj v desiatkach európskych a svetových miest naraz objavia masové demonštrácie pod rovnakými heslami týkajúcimi sa Slovenska.

Veľmi to pripomína situáciu okolo francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo, ktorý sa stal terčom teroristického útoku v januári 2015 a pomocou tohto činu sa presadili viaceré opatrenia, napríklad obmedzujúce ľudské práva a slobody občanov a politické ciele na potlačenie domácej opozície. Podľa môjho názoru za tým stoja rovnaké sily ako stáli za snahami o politický tlak, politické zmeny a destabilizáciu aj v iných štátoch Európy a sveta. Ide najmä o záujmy ešte stále veľmi silných svetových hráčov, ktorí využívajú rozsiahly systém platených a riadených mimovládnych organizácií a domácej politickej opozície, ktorá je ochotná spolupracovať, či už vedome alebo naivne pri snahách o zmenu politického vedenia v štáte v prospech cudzej mocnosti. Nie je vylúčené, že ide o snahu prinútiť Slovensko akceptovať želania Bruselu a silných hráčov v EÚ, medziiným aj direktívne prijímanie migrantov a zavedenie systému trvalého osídľovania Európy riadeného z Bruselu, prijatiu zvrátenej „gender“ ideológie, Istanbulského dohovoru, odstraňovanie tradičných kresťanských hodnôt a oslabenie bloku štátov V4. Na tento účel sa vonkajší tlak na štát bude pravdepodobne “dávkovať podľa potreby”.

 

Aké právne mechanizmy existujú na Slovensku pre zabránenie farebnej revolúcie?

Slovensko má ako každý štát svoj systém vnútorných bezpečnostných inštitúcií, kam patrí najmä polícia, zabezpečujúca verejný poriadok, prokuratúra, tajné služby, vojsko, štátna správa. Dôležité je, do akej miery vie štát mobilizovať a riadiť tieto inštitúcie v krízovej situácii. Rovnako je dôležité, ako konajú médiá. Treba povedať, že pri takejto konfrontácii vychádza na povrch množstvo faktov a obvinení proti činnosti vlády, ale aj proti činnosti opozície a prezidenta republiky. Je nesporné, že spoločnosť je znechutená množstvom problémov vo fungovaní štátnych inštitúcií, ktoré je nevyhnutné riešiť. Táto nespokojnosť zapĺňa ulice miest, kde sa už kľúčovým stáva pravdivá a čestná komunikácia vlády s občanmi. Súčasne je potrebné dôsledne rozlišovať, čo je sloboda prejavu a čo je už trestné podľa zákona. Napríklad priama výzva niektorých politikov na prevrat v štáte je výzvou na porušenie zákona a odstránenie demokratického zriadenia a ústavných princípov v štáte nezákonnou cestou.

Nie som celkom presvedčený o tom, že štátna moc je v plnom rozsahu pripravená zvládnuť takýto tlak, čo môže spôsobiť neželané následky v otázke oslabovania suverenity republiky. Aj zdanlivý chaos je teda riadeným procesom, ide o to, v čí prospech. Vláda by sa mala bez paniky rýchlo prispôsobovať vývoju situácie a presvedčiť občanov o potrebe udržania verejného poriadku, demokratických postupov a stability. Na druhej strane musí vláda svojimi činmi jasne potvrdiť vôľu napraviť existujúce nedostatky v rámci riadnych demokratických ústavných procesov.

 

Akým spôsobom sa Sorosovi ľudia zakotvili na Slovensku? Majú za sebou sociálnu podporu?

Na Slovensku pôsobí dlhodobo mimovládna organizácia „Otvorená spoločnosť“ (Open Society), ktorá patrí pánovi Sorosovi, pričom jej vedúcou predstaviteľkou bola svojho času aj bývalá predsedníčka vlády a ďalší politici v štáte, čo potvrdzuje vysoký stupeň zakotvenia v spoločnosti. Okrem tejto mimovládnej organizácie je na Slovensku množstvo ďalších mimovládnych organizácií podporovaných priamo miliardárom Georgeom Sorosom alebo z prostriedkov poskytovaných vládami niektorých krajín. Občianska spoločnosť spolu s politicky ovládanými hlavnými médiami, osobou prezidenta republiky, ktorý je žiaľ v lokajskom postavení vo vzťahu k Sorosovi, mnohými ochotnými politikmi opozície a tzv. inteligencie, hercov, umelcov, politológov, dlhodobo ovplyvňujú verejnú mienku v prospech cieľov USA, dnes najmä proti novým centrám riadenia vo svete, predovšetkým proti Ruskej federácii a Číne.

 

Aké sú Sorosove záujmy a jeho skupiny na Slovensku a vo východnej Európe?

Záujmy sa dajú odvodiť a predpovedať zo vzniknutej situácie vo svete. USA strácajú postavenie jedinej svetovej veľmoci, ktorá určovala prakticky všetko dianie vo svoj prospech a na úkor iných štátov a národov. Preto možno hovoriť o snahe ekonomického a politického oslabenia najsilnejších protistojacich štátov, ktoré presadzujú nový systém medzinárodných vzťahov založený na vzájomnej spolupráci, suverenite, princípoch medzinárodného práva a rešpekte oprávnených životných záujmov každého štátu.

Metódy oslabovania sa týkajú rozkladu vzťahov medzi Európou a Ruskou federáciou, rozvratu ekonomík slabších štátov, vyvolávania vojnových konfliktov v rôznych regiónoch sveta, najmä tých, ktoré sú v bezprostrednom susedstve Ruskej federácie a Číny, zavádzania jednostranných ekonomických a politických sankcií v rozpore s medzinárodným právom, ponižovania a odstraňovania štátnej suverenity Ruska prostredníctvom politických zákazov štátnych symbolov v športe a ďalších akcií, všetko s cieľom zostať v pozícii, v ktorej sa nachádzali doteraz.

Slovensko a východná Európa je vťahovaná do otvorenej konfrontácie s Ruskou federáciou v súlade s taktikou boja cudzími rukami. Vlády, ktoré nesúhlasia preto týmto zámerom, nevyhovujú. Som realista, ale s optimistickým pohľadom do budúcnosti. Som presvedčený, že takéto snahy rúcajúcej sa idey jednopolárneho sveta sú neudržateľné ani v Európe, ani celosvetovo.

 

Ako sa politika destabilizácie Slovenska môže odraziť na Rusku a ruských záujmoch v regióne?

Ruská federácia je v tomto súboji hlavným ideovým protivníkom USA. Snaží sa svojou trpezlivou, otvorenou, čitateľnou, ale rozhodnou zahraničnou politikou získavať na svoju stranu stále viac a viac rovnako zmýšľajúcich štátov. To sa týka aj Európy. Vznik a vízia možnosti kvalitatívne nových medzinárodných vzťahov vzbudzuje optimizmus a postupne si získava podporu politických predstaviteľov v krajinách Európy. Verejnosť v týchto krajinách má k dispozícii stále viac objektívnych informácií a má možnosť reálne hodnotiť dianie a trendy vo svete. Treba povedať, že Európa sa nemôže ďalej normálne rozvíjať bez dobrých vzťahov s Ruskou federáciou. Týka sa to otázky bezpečnosti, ekonomiky, energetiky a rovnako aj otázky ochrany a zachovania historických kresťanských morálnych hodnôt a samotnej existencie pôvodných európskych národov. Na druhej strane si myslím, že v tejto konfrontácii môže Ruská federácia z dlhodobého hľadiska svojho pozitívneho politického vplyvu v regióne a vo svete iba získavať.

 

Prečo Brusel spochybňuje kompetentnosť a transparentnosť systému ochrany práva? Je možné, že sa takýmto spôsobom snažia diskreditovať moc? Veď Slovensko je nezávislé?

Postup bruselských úradníkov je premyslený a cielený na spochybnenie právneho systému Slovenska ako celku. Áno, je viacero otázok, ktoré je nevyhnutné na Slovensku riešiť, existujú protiprávne kroky štátu a existuje žiaľ aj rozsiahla korupcia na najvyššej politickej úrovni. Ako právnik, trestný sudca Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, bývalý podpredseda vlády pre legislatívu a minister spravodlivosti, nemôžem napríklad ignorovať snahy o politické zasahovanie do činnosti nezávislých súdov, protiústavné rušenie právne nezrušiteľných platných amnestií, zavádzanie prezumpcie viny, obmedzovanie slobody prejavu, presadzovanie zvrátenej „gender“ ideológie cez Istanbulský dohovor, ktorý je zjavne v rozpore s našou Ústavou a dokonca aj v rozpore s Európskym dohovorom o základných ľudských právach a slobodách. Nesúhlasím ani s politickým zasahovaním prezidenta republiky do záležitostí, na ktoré nemá v Ústave vymedzené kompetencie.

Súčasná situácia je do značnej miery dôsledkom dlhodobého oslabovania právneho štátu v Slovenskej republike, čo neustále a dlhodobo verejne kritizujem. Takýto štát, potom podľa plánov a odôvodňovania Bruselu, ako štát chaotický, treba podriadiť priamej kontrole a riešeniam pripraveným v zahraničí. Všetko sa však dá napraviť legálnou cestou a hlavne vlastnými silami vo vnútri štátu. Slovensko je v rámci Európskej únie nezávislým členským štátom. Časť svojej suverenity sme ako aj ostatné členské štáty dobrovoľne v zmluve odovzdali dočasne do kompetencií orgánov a inštitúcií EÚ. Európska únia však nemá podľa uzavretých zmlúv právo zasahovať do výlučnej kompetencie štátu, napríklad v otázkach prijímania migrantov a udeľovania azylu alebo v otázkach vnútornej bezpečnosti štátu.

Vláda Slovenska je v súčasnosti pod veľkým tlakom zo zahraničia a domácej politickej opozície. Vláda však musí aj v ťažkej situácii v prvom rade brániť zvrchovanosť a suverenitu vlastného štátu. Rovnako významná je komunikácia Slovenska v rámci krajín V4, ktoré boli a sú vystavované podobným politickým tlakom a komunikácia s ďalšími krajinami. Situáciu a nedostatky si musí štát vyriešiť v rámci riadnych zákonných a demokratických procesov. Devastácia spoločnosti, ekonomiky a ľudských osudov na Ukrajine je odstrašujúcim príkladom dôverčivosti verejnosti a časti politikov v dobré úmysly tých, ktorí tieto procesy riadia.

 

Nemyslíte si, že to je namierené aj proti Rusku a na pretrhnutie vzťahov medzi bratskými slovanskými národmi?

Žiaľ, dnes nemáme k dispozícii dostatok informácií na to, aby sme mohli ustáliť skutočné motívy tejto dvojnásobnej vraždy. V každom prípade táto vražda už vyvolala a naďalej slúži na vyvolávanie napätej situácie v spoločnosti. Bez najmenších pochybnosti je nesporný fakt, že táto tragická udalosť je využívaná na politické ciele.

HSP, 12. 3. 2018