04.8.2012 10:55:06

10 hlavných udalostí leteckej výstavy MAKS-2011

Tohtoročý avia salón bol ozaj najväčším v celom rade parametrov. Napríklad podľa objemu uzatvorených kontraktov. MAKS-2011 sa stal aj salónom premiér: verejnosti bol predstavený letúň 5. generácie T-50, nová kabína civilného MS-21, lietadlo gigant A380 i Dreamliner od Boeingu.
Zaujímavé však je, že ani ruská tlač si príliš nevšímala dve ďalšie technické novinky, ktoré sa dajú radiť do kategórie svetových unikátov. Prvým je letecký trenažér, ktorý je považovaný za najlepší na svete a druhým od základu absolútne nový prostriedok rádioelektronického boja. Podľa odborníkov ide o taký unikát, ktorý je schopný vyradiť z činnosti akýkoľvek západný komplex protivzdušnej obrany.
Z pohľadu Ruska dôležitou novinkou bolo aj prvé útočné bezpilotné lietadlo od koncernu Vega, ktoré sa predstavilo s názvom „Lúč“. Na palube môže niesť 157 – 170 kg výzbroje. Ďalšou novinkou Vegy bol Tu-214, prvý ruský špeciálny letecký systém na kontrolu v rámci zmluvy „Ovorené nebo“.
Celkovo sa účastníkom leteckej výstavy v Žukovskom pri Moskve predstavilo 842 spoločností z 30-tich krajín sveta, ktoré predstavili 241 lietajúcich aparátov.

1. oba stroje PAK FA
Prvé verejné predstavenie sa Perspektívneho leteckého komplexu frontového letectva PAK FA (T-50-1 a T-50-2).

2. Väčší finančný objem kontraktov
Počas MAKS-2009 boli dojednané kontrakty na sumu okolo 10 mld. USD. MAKS-2011, napriek tomu, že ešte nie je celkovo „dorátaný“ svojho predchodcu prekonal. Iba spoločnosť Suchoj získala objednávky za 7,5 mld. USD.

3. Zákazka pre Antonova
Ukrajinský vedecko-technický komplex Antonova získal objednávku od ruského MO na dokončenie výroby An-225 Mrija, ktoré je najväčším dopravným lietadlom sveta. Ukrajinci majú hotový a zakonzerovaný trup, krídla... a už dávnejšie sa vyjadrili, že dostavba tohto lietadla si vyžiada 100 miliónov USD, z čoho 25 miliónov pôjde na nákup šiestich motorov.

4. Premiéry svetovej úrovne
Pre Rusko bol senzáciou prílet A380. Ruské spoločnosti zatiaľ nekúpili ani jeden pretože bezpečne pristať by tento stroj mohol iba v Domodedovo a v Tolmačevo.
Ďalšou supernovinkou bol „liner túžby“ od Boeingu, ktorý sa zatiaľ nezačal ani len predávať.

5. Vrtuľníky pre vojakov
Prezident holdingu „Vrtuľníky Ruska“ Dmitrij Petrov vyhlásil, že MO RF získa do konca roka 2011 vyše 450 helikoptér.

6. Ruské lietadlo na diaľkové trate
Hneď počas prvého dňa bolo uverejnené vyhlásenie generálneho riaditeľa „Spoločnej leteckej korporácie“ Michaila Pogosjana, že Rusko ide vytvoriť lietadlo na diaľkové trate. Informácia je o to zaujímavá, že Rusko prestalo v tomto smere súťažiť so svetom už v roku 2000.

7. Veľa, veľa bombardérov
Vrchný veliteľ vojenského letectva genplk. Alexander Zelin odhalil niektoré detaily prezbrojovacieho programu Ruska na roku 2011 – 2020. Ukázalo sa, že Rusko chce získať 120 frontových bombardérov Su-34, z ktorých bude vytvorených 5 eskadier, v každej po 24 lietadiel. V perspektíve sa modernizované Su-34 majú stať základom ruského frontového letectva.

8. Pokoriť hyperzvuk
Korporácia „Taktická raketová výzbroj“ začala výskumné práce na projekte vytvorenia hyperzvukovej rakety, oznámil generálny konštruktér Boris Obnosov. Nová raketa bude podľa jeho slov 12 -13 krát prekonávať rýchlosť zvuku.

9. Aviasalón pre premiéra
Oficiálne delegácie sa zvyčajne ukážu počas prvého dňa leteckého salónu. Tentoraz sa predseda vlády a dobrá polovica ministrov ukázali až na druhý deň, čo sa odrazilo na zmenách programu (predovšetkým T-50) druhého a tretieho dňa. Samotný Putin tu nepovedal nič výnimočné, len sa vyslovil za premenu Žukovského na Národné centrum letectva. Popri tom tiež schválil myšlienku vytvorenia múzea histórie letectva.

10. Šou
Každá takáto letecká výstava je okrem biznisu aj obrovskou leteckou šou. Divákom sa okrem leteckých noviniek predstavili aj štyri pilotážne skupiny, z toho 3 ruské (Sokoly Ruska, Striži a Ruskí víťazi) a jedna lotyšská (Balic Bees).
Nepochybne aj tie sa stali pozitívnym ťahúňom pre vyše 400 tisíc divákov.
Vladimír Mikunda podľa ruskej tlače